The impact of the proposed e-training strategies (virtual classes - self-training with video - virtual flipped classes) on developing the skills of producing electronic courses and the direction towards them among faculty members at Qassim University

Document Type : Original Article

Author

faculty of specific education in port-said

Abstract

The research aimed to develop the skills and attitudes of faculty members towards building and teaching electronic courses at Qassim University, by developing electronic training strategies according to a proposed model based on virtual classes. The research sample consisted of (45) trainees from professors participating in the course development project at Qassim University, and the trainees were distributed into three experimental groups. The research tools were: a poll, an achievement test aimed at measuring the cognitive aspect of the targeted skills, a skill performance note card aimed at measuring the performance aspect, and an attitude scale to identify teachers ’attitudes towards building and teaching e-courses at Qassim University. The results showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental groups with regard to achievement testing, skill performance, and the trend towards building and teaching electronic courses, in favor of training using the virtual flipped classes. It also revealed that there are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental groups' scores with regard to achievement testing, skill performance, and the trend towards building and teaching electronic courses, in favor of self-training by video. Also, the results tend to be training using virtual classes when compared to self-training with video.

Keywords

Main Subjects


ابتسام بنت سعید بن حسن القحطانى. (2010). واقع استخدام الفصول الافتراضیة فی برنامج التعلیم عن بعد من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک عبد العزیز بمدینة جدة، رسالة ماجستیر غیر منشورة. جامعة أم القرى، مکة المکرمة. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/611655
 أحمد جمعة أحمد إبراهیم. (2013). برنامج قائم على نظام إدارة التعلم الإلکترونی (Blackboard) لعلاج الأخطاء اللغویة الشائعة فی کتابة البحوث التربویة وتنمیة مهارات التواصل. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة. مج. 2، ع. 6، ص ص. 572 - 590. مسترجع من https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.12816/0002940
أحمد کامل الحصری. (1997). الوسائل التعلیمیة، الإسکندریة: مطبعة الجمهوریة.
اریج "محمد تیسیر" صلاح، وشروق شریف حسان. (2015). واقع استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی لدى أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الخلیل. مجلة العلوم الإنسانیة: جامعة الخلیل 10(2)، ص ص. 138 – 160. مسترجع من http://www.hebron.edu/docs/journal/B-Humanities/v10-2/v10-2.138-160.pdf
 حمد بن عائض الرشیدی. (2016). الاحتیاجات التدریبیة لاستخدام نظام إدارة التعلم البلاک بورد (Black Board) من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس فی جامعة حائل بالمملکة العربیة السعودیة. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة: دار سمات للدراسات والأبحاث مج. 5، ع. 5، ص ص. 513 - 535. مسترجع من https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.12816/0044119
رباب عبد المقصود یوسف البلاصی. (2016).اتجاهات أعضاء هیئة التدریس بجامعة حائل نحو استخدام نظام إدارة التعلم - بلاک بورد. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس: رابطة التربویین العرب. ع. 69، ص ص. 103 - 120. مسترجع من https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.12816/0022654
ریم فیصل البنیان. (2019). تقییم تجربة جامعة أم القرى فی استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی Blackboard. المجلة العربیة للعلوم التربویة والنفسیة، ع. 8، ص ص. 75-98. مسترجع من http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=edseds&AN=edseds.944758&site=eds-live
السید عبدالمولى السید أبو خطوة. (2014). أثر برنامج تدریب عن بعد بمساعدة الفصول الافتراضیة فی تنمیة مهارات التقویم الإلکترونی والاتجاه نحو التدریب عن بعد لدى أعضاء هیئة التدریس. مجلة عجمان للدراسات والبحوث: جائزة راشد بن حمید للثقافة والعلوم، مج13, ع1، 174 - 203. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/970108
عادل عبدالله محمد. (2010). أسس البحث العلمی فی ضوء التعدیلات الواردة فی APA5. الریاض: دار الزهراء للنشر والتوزیع.
عصام إدریس کمتور الحسن. (2017). واقع استخدام الفصول الافتراضیة فی برامج التعلم عن بعد من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس: جامعة السودان المفتوحة أنموذجا. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس. مج. 15، ع. 1، آذار 2017. ص ص. 45-75 Retrieved from search.shamaa.org
علاء الدین متولی. (2015). توظیف استراتیجیة الفصل المقلوب فی عملیتی التعلیم والتعلم، المؤتمر العلمی السنوی الخامس عشر للجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات بعنوان: تعلیم وتعلم الریاضیات وتنمیة مهارات القرن الحادی والعشرین- مصر.
علی بن سالم بن على الشهری، ونرجس عبد القادر حمدی. (2011). درجة وعی أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الملک عبدالعزیز فی المملکة العربیة السعودیة بنظام الفصول الافتراضیة واتجاهاتهم نحوه. مجلة کلیة التربیة: جامعة الإسکندریة - کلیة التربیة، مج 21, ع 3، 192 - 251. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/114117
الغریب زاهر اسماعیل. (2000). الإنترنت للتعلیم خطوة بخطوة، المنصورة: دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزیع.
فهد بن عبد العزیز أبانمی. (2016). أثر استراتیجیة الصف المقلوب فی تدریس التفسیر فی التحصیل الدراسی والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الثانی الثانوی، مجلة القراءة والمعرفة، العدد(173)، ص21-48، مصر.
 محمد السید سلیمان. (2014). فاعلیة التدریب على استخدام نظام إدارة التعلم والمحتوى الإلکترونی فی تنمیة الوعی المعلوماتی ومهارات التعلم الإلکترونی لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة طیبة. دراسات تربویة ونفسیة، جامعة الزقازیق - کلیة التربیة ع. 83، ص ص. 127 - 190. مسترجع من http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=edseds&AN=edseds.665801&site=eds-live
محمد جابر خلف الله. (2017). فاعلیة اختلاف حجم المجموعات المتزامنة بالفصول الافتراضیة فی تنمیة مهارات إنتاج الاختبارات الإلکترونیة والاتجاهات نحو التقنیة لدى أعضاء هیئة التدریس. مجلة البحث العلمی فی التربیة: جامعة عین شمس - کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة، ع18, ج1، 415 - 490. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/846337
محمد عبدالحمید أحمد. (2005). البحث العلمی فی تکنولوجیا التعلیم، عالم الکتب: القاهرة.
محمد عطیة خمیس. (2003 (أ)). منتوجات تکنولوجیا التعلیم، القاهرة: مکتبة دار الحکمة.
محمد عطیة خمیس. (2003(ب)). عملیات تکنولوجیا التعلیم، القاهرة: مکتبة دار الحکمة.
محمد عطیة خمیس. (2010). تحذیر مهم لجمیع الباحثین فی مجال تکنولوجیا التعلیم: لا تستخدم هذا النموذج. تکنولوجیا التعلیم: الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، مج20، ع2، 1-2. مسترجع من http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/622900
محمد عطیة خمیس. (2016). تکنولوجیا التعلیم والتعلم، دار السحاب للطباعة والنشر: القاهرة.
مصطفی عبد السمیع محمد، وآخرون. (2004). تکنولوجیا التعلیم: مفاهیم وتطبیقات، عمان(الأردن): دار الفکر للنشر والتوزیع.
منال عبدالعال مبارز، وسعیدة عبدالسلام على خاطر. (2012). أدوات التعلیم والتدریب التزامنیة وغیر التزامنیة بالفصول الافتراضیة وأثرها فی تنمیة مهارات تصمیم وإنتاج الأنشطة التعلیمیة القائمة على الویب لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة الملک عبدالعزیز بجدة واتجاهاتهم نحوها. تکنولوجیا التعلیم: الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، مج 22, ع4، 125 - 175. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/699657
نبیل السید محمد حسن. (2015). فاعلیة التعلم المعکوس القائم على تدوین المرئی فی تنمیة مهارات تصمیم الاختبارات الإلکترونیة لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة أم القرى، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، العدد(61)، ص113-176، السعودیة.
نبیل جاد عزمی. (2001). التصمیم التعلیمی للوسائط المتعددة، ط1، المنیا: دار الهدی للنشر والتوزیع.
 هاله ابراهیم حسن أحمد. (2018). النظریة المعرفیة وتطبیقاتها التربویة. الشبکة السعودیة للموارد التعلیمیة المفتوحة - شمس. تاریخ آخر زیارة: 19 ابریل 2019. مسترجع من https://shms.sa/authoring/59546.
Becky F. andSimon C. (2007). is "YouTube" telling or selling you something. Tobacco content on the YouTube video-sharing website. Tob Control 2007;16:207-210 doi:10.1136/tc.2007.020024, http://tobaccocontrol.bmj.com/content/16/3/207.full
Bransford, J. D., Sherwood, R. D., Hasselbring, T. S., Kinzer, C. K., & Williams, S. M. (1990). Anchored instruction: Why we need it and how technology can help. Cognition, Education, and Multimedia: Exploring Ideas in High Technology, 115-141.
Bureau of Naval Personnel. (1959).Tradevman 3 & 2, Navy training courses. The Bureau: United States. Last Visit 4 Apr 2018, Retrieved from https://books.google.com.sa/books?id=yxKL8LptKCYC.
Collins, A., Brown, J. S., & Newman, S. E. (1987). Cognitive apprenticeship: Teaching the craft of reading, writing and mathematics (Technical Report No. 403). BBN Laboratories, Cambridge, MA. Centre for the Study of Reading, University of Illinois. January, 1987.
Collins, A., Brown, J. S., & Newman, S. E. (1988). Cognitive apprenticeship.Thinking. The Journal of Philosophy for Children, 8(1), 2-10.
David, L. (2007). Behaviorism in Learning Theories. January 31, 2007, Retrieved from https://www.learning-theories.com/behaviorism.html.
David, L. (2015). Cognitivism in Learning Theories, June 19. 2015, Retrieved from https://www.learning-theories.com/cognitivism.html.
David, L. (2015). Constructivism in Learning Theories. June 20, 2015, Retrieved from https://www.learning-theories.com/constructivism.html.
David, L. (2017). Discovery Learning (Bruner) in Learning Theories. February 2, 2017, https://www.learning-theories.com/discovery-learning-bruner.html
Downes, S. (2010). New technology supporting informal learning. Journal of Emerging Technologies in Web Intelligence, 2(1), 27-33.
Elgazzar, A.E.(2014)Developing E-Learning Environments for Field Practitioners and Developmental Researchers: A Third Revision of an ISD Model to Meet E-Learning and Distance Learning Innovations. Open Journal of Social Sciences, 2, 29-37. http://dx.doi.org/10.4236/jss.2014.22005.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10.
Terry A. et al. (2006). Video-conferencing Research Community of Practice. Alberta Education, Canada, Last Visit 20 June 2019, Retrieved from https://education.alberta.ca/media/3115440/vccopreport.pdf