The effectiveness of the control pattern (managed by the system - managed by the learner - managed by the teacher) by the e-learning management system in developing the achievement and achievement motivation of students majoring in Physical Education, Faculty of Education in Qassim University

Document Type : Original Article

Authors

1 - Educational Technology - Faculty of Specific Education - Port Said University - Egypt - Consultant, Deanship of e-learning and distance education, Qassim University - Saudi Arabia - Chairman of the Egyptian Society for Computer Education

2 Specific Education

Abstract

The research aimed to develop the achievement and achievement motivation of students majoring in Physical Education at the Faculty of Education, Qassim University, by measuring the effectiveness of the control pattern of the electronic learning management system (managed by the system - managed by the learner - managed by the teacher) in the e-learning management system. The research sample consisted of (48) students from the College of Education at Qassim University. The research sample students were distributed into three groups. The researcher prepared a set of tools to investigate the objectives of the research, namely: an opinion poll aimed at identifying students 'opinions towards the control pattern of the e-learning management system, a test aimed at measuring the cognitive aspect of the skills targeted for students, and a motivation scale aimed at identifying students' motives towards achievement and achievement in an environment e-learning. The main experimental treatment tool was produced by following two research methodologies, namely the descriptive analytical approach and the quasi-experimental approach to detect the effect of the control pattern (managed by the system - managed by the learner - managed by the teacher) on the e-learning management system. The results of the research have resulted in: There are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the averages of the experimental groups ’scores in the achievement test of the target skills, due to the influence of the control pattern (managed by the system - managed by the learner - managed by the teacher).

Keywords

Main Subjects


 أحمد صادق عبد المجید، عبد الله سعد العمری، على الصغیر عبد العال حسن، مصطفى محمد إبراهیم. (2013). استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی ( Blackboard ) فی تدریب الطلاب المعلمین بکلیة التربیة جامعة الملک خالد لتنمیة مهارات التواصل. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة. مج. 2، ع. 11، تشرین الثانی 2013. ص ص. 1038-1063 مسترجع منhttps://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.12816/0002968
 أحمد محمد عبدالسلام. (2017). تأثیر التدریس باستخدام نظام إدارة التعلم على الحصیلة المعرفیة لطلاب مقرر الإصابات الریاضیة والإسعافات الأولیة فی کلیة علوم الریاضة والنشاط البدنی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة: جامعة البحرین - مرکز النشر العلمی مج. 18، ع. 4، ص ص. 391 - 422. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/879550
إیمان "محمد رضا" على التمیمی. (2017). أثر استخدام استراتیجیة تعلیم الأقران القائمة على نظام إدارة التعلم الإلکترونی على تحصیل طالبات قسم الدراسات الإسلامیة فی جامعة حفر الباطن واتجاهاتهن نحوها.. Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh, 31(125Part2), 259–307. مسترجع من
http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=awr&AN=133228541&site=eds-live
جون دکت. (2000). علم النفس الاجتماعی والتعصب، ترجمة عبد الحمید صفوت، دار الفکر العربی: القاهرة.
 ریم بنت عبدالرحمن المبارک. (2018). أثر اختلاف نمط التعلم المستخدم فی تدریس المقررات بنظام إدارة التعلم (البلاک بورد) على التحصیل المعرفی لطالبات جامعة الأمیرة نورة بنت عبدالرحمن واتجاهاتهن نحوه. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة: الجامعة الإسلامیة بغزة مج. 26، ع. 2، ص ص. 52 - 82. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/877744
ریم فیصل البنیان. (2019). تقییم تجربة جامعة أم القرى فی استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی Blackboard. المجلة العربیة للعلوم التربویة والنفسیة. 75. مسترجع من
http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=edseds&AN=edseds.944758&site=eds-live
شروق شریف حسان، وأریج وحید صلاح. (2015). واقع استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی لدى أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الخلیل. Hebron University Research Journal (Humanities), 10 (2)، 138–160. مسترجع من
http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=awr&AN=118728408&site=eds-live
عبد الرحمن أحمد سالم. (2005). تصمیم برنامج محاکاة ثلاثی الأبعاد وإنتاجه، لتنمیة المهارات الأساسیة لتجمیع وصیانة الحاسب الآلی وقیاس فاعلیته لدى طلاب شعبة معلم الحاسب الآلی، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة: جامعة حلوان.
عبد الرحمن أحمد سالم. (2009). تطویر الشخصیات فی برامج ألعاب المحاکاة الکمبیوتریة التعلیمیة ثلاثیة الأبعاد وأثرها على تنمیة الأداء المهارى لدى طلاب شعبة معلم الحاسب الآلی، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة: جامعة حلوان.
عبد الرحمن أحمد سالم. (2010). تصمیم وإنتاج أنماط مختلفة من المساعدة والنصح فی برامج المحاکاة الکمبیوتریة التعلیمیة للتغلب على الإحباط ومواصلة التعلم فی ضوء احتیاجات الطلاب المعلمین شعبة معلم الحاسب الآلی، الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، ورقة عمل منشورة فی المؤتمر العلمی السادس – الحلول الرقمیة لمجتمع التعلم، من 3-4 نوفمبر 2010، بالاشتراک مع معهد الدراسات التربویة، مرکز المؤتمرات: جامعة القاهرة.
عبد الرحمن أحمد سالم. (2012). أثر العلاقة بین أنماط المساعدة والدعم فی برامج المحاکاة الإلکترونیة التعلیمیة وتوقیت تقدیمها للمتعلم على تنمیة الأداء المهارى للطلاب المعلمین شعبة معلم الحاسب الآلی، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، أبریل 2012،
 عبدالرحمن بن عبدالعزیز أبو الحاج. (2019). واقع استخدام نظام إدارة التعلم البلاک بورد Blackboard من وجهة نظر طلاب جامعة القصیم فی دراسة مقرر المدخل إلى الثقافة الإسلامیة. مجلة کلیة التربیة. 1. مسترجع من http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=edseds&AN=edseds.950888&site=eds-live
عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدحان. (2015). اتجاهات الطلبة وأعضاء هیئة التدریس بکلیة علوم الحاسب والمعلومات بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة نحو استخدام نظام إدارة التعلم الإلکترونی بلاک بورد (Blackboard ) وعلاقته ببعض المتغیرات. مجلة العلوم التربویة: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، ع2، 223 - 278. مسترجع من https://search-mandumah-om.sdl.idm.oclc.org/Record/690179
فؤاد أبو حطب، أمال صادق. (2002). علم النفس التربوی، القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة.
لیلى بنت سعید الجهنی، تغرید بنت عبد الفتاح الرحیلی. (2016). أثر الأنشطة الإلکترونیة عبر نظام إدارة التعلم بلاکبورد (Blackboard) فی تنمیة مهارات روایة القصة الرقمیة والرضا عن التعلم لدى طالبات جامعة طیبة. 8(3)، 379–405. مسترجع من http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org
مجدی عزیز إبراهیم. (1987). الکمبیوتر والعملیة التعلیمیة، القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة.
محمد عبد الحمید أحمد. (2005). البحث العلمی فی تکنولوجیا التعلیم، القاهرة: عالم الکتب.
محمد عطیة خمیس. (2003 (أ)). منتوجات تکنولوجیا التعلیم، القاهرة: مکتبة دار الحکمة.
محمد عطیة خمیس. (2003 (ب)). عملیات تکنولوجیا التعلیم، القاهرة: مکتبة دار الحکمة.
محمود على عثمان، منیر أحمد حسین الزبیدی. (2018). أثر توظیف نظام إدارة التعلم (Blackboard) فی تنمیة مهارات التلاوة والتجوید لدى طلبة الدراسات الإسلامیة بجامعة الملک فیصل. مجلة جامعة القدس المفتوحة للبحوث الإنسانیة والاجتماعیة, 219. مسترجع من https://search-mandumah-com
نبیل جاد عزمی. (2001). التصمیم التعلیمی للوسائط المتعددة، المنیا: دار الهدى للنشر والتوزیع.
Collis, B., & Strijker, A. (2001). New pedagogies and re-usable learning objects: Toward a new economy in education. Journal of Educational Technology Systems, 30(2), 137-157.
David, L. (2007). Behaviorism in Learning Theories, January 31, 2007, Retrieved from https://www.learning-theories.com/behaviorism.html.
David, L. (2015). Cognitivism in Learning Theories, June 19, 2015, Retrieved from https://www.learning-theories.com/cognitivism.html.
David, L. (2015). Constructivism in Learning Theories, June 20, 2015, Retrieved from https://www.learning-theories.com/constructivism.html.
Jones, C. (2001). Rules of the game. Online Learning Magazine, Vo5, RK(6).
Kohan, B. (2017). What is a Content Management System (CMS)? Retrieved from http://www.comentum.com/what-is-cms-content-management-system.html
Michael Pidd (1998). Computer Simulation in Management Science, 4th Edn. Chichester, UK: Wiley.
Michael Pidd (2003) Tools for Thinking: Modeling In management Science, 2nd Edn. Chichester, UK: Wiley, Http://Media.Wiley.Com.
Ninoriya, S., Chawan, P., Meshram, B., & VJTI, M. (2011). CMS, LMS and LCMS for elearning. IJCSI International Journal of Computer Science, 8(2), 644-647.
Randall Kindley (2002). the Power of Simulation-Based E-Learning, Www.September15.Net/Log_September15_Archive/Edu_Simulationstrategies_200209.Pdf.
Robert Axelrod (1997). Advancing The Art Of Simulation In The Social Sciences, Simulating Social Phenomena (Berlin: Springer), Www.Pscs.Umich.Edu/Pub/Papers/Advancingartofsim.Pdf.
Robert C. Hubal El Al (2000). AVATALK Virtual Humans for Training with Computer Generated Forces, Http://Www.Info/Pubs/Cgf.3.23.00.Pdf, Last Visit 15-05-2005, Last Modified 23-03-2000.
Robert E. Shannon (1998). Introduction to the Art and Science of Simulation, Www.Informs-Cs.Org/Wsc98papers/001.PDF, Proceedings of the 1998 Winter Simulation Conference: D.J. Medeiros, E.F. Watson, J.S. Carson and M.S. Manivannan, Eds.
Scott M. Barrett (2001). A Computer Simulation Model For Predicting The Impacts Of Log Truck Turn-Time On Timber Harvesting System Productivity, Http://Scholar.Lib.Vt.Edu/Theses/Available/Etd-02082001-150952/Unrestricted/Thesis.Pdf.